Jedálniček tehuľky v zime

Počas tehotenstva sa prirodzene mení jedálniček každej ženy. Tieto zmeny by mali prebiehať postupne a vždy s ohľadom na zdravie. Dôležitý vplyv má však aj ročné obdobie. Čo by ideálne mal obsahovať jedálničke tehuľky v zime?

Možno tiež patríte medzi tie, ktoré si na nový rok dávajú množstvo predsavzatí, no odhodlanie ich plniť zrazu mizne, zvyčajne už na druhý deň. Ale teraz to už nie je len o vás. Práve ten malý uzlíček, ktorému ste poskytli útulný domov, bude vašou motiváciu. Skúste si teda tento rok dať predsavzatie, pri ktorom aj zotrváte, a to, že sa budete dôslednejšie starať najmä o seba a svoje zdravie.

V prvom rade sa snažte udržať svoj imunitný systém v najlepšej kondícii. V tehotenstve je problém s užívaním liekov, preto je dobré predchádzať rizikám nachladnutia. Pri prevencii sa zamerajte najmä na tieto body:

  • dostatok vitamínu C - je prirodzene prítomný v čerstvom ovocí a zelenine. V zime ich kvalita nie je až taká vysoká. Preto by ste do stravy mala zaradiť aj doplnky vitamínu C v kombinácii so zinkom, ktoré sa navzájom podporujú vo vstrebávaní. Prípadne sa o tejto kombinácii poraďte so svojim lekárom. Z prirodzených zdrojov sú skvelými pomocníkmi kyslá kapusta alebo pickles (prirodzene skvasená zelenina rôzneho typu).
  • otužovanie - tým nemám na mysli, že by ste mali hneď teraz skočiť do zamrznutého jazierka a hrať sa na ľadového medveďa. Otužovanie patrí medzi efektívne metódy prirodzeného posilňovania imunitného systému. Naplánujte si krátke prechádzky v čase obeda, kedy je relatívne najteplejšie. Na začiatok stačí 15 minút a postupne pridávajte. Ideálne by ste mali na čerstvom vzduchu stráviť aspoň 45-60 minút.
  • pohyb - úzko súvisí práve so spomínaným otužovaním. Pravidelný pohyb zároveň zabezpečí, aby sa telo zbavovalo odpadu a látok, ktoré nepotrebuje. Pokiaľ sa nedostanete na vzduch každý deň, tak zaraďte do svojho režimu aspoň ľahké cvičenie určené pre tehuľky. Inšpiráciu určite nájdete na internete. Po vianočnom ničnerobení to bude pre telo príjemná zmena.

V strave dbajte na sezónnosť a uprednostnite domáce druhy potravín. Obchody síce lákajú rôznym exotickým tovarom, ale pamätajte, ste tehotná a to nie je práve obdobie vhodné na experimenty v strave. Ostaňte radšej pri domácej klasike. Pre zimnú sezónu je typická najmä koreňová zelenina, cvikla, kyslá kapusta, zemiaky. Všetko sú to úžasné plodiny, ktoré si môžete pripraviť na množstvo variácií.

Zaraďte do stravy jedlá, ktoré prehrejú aj zvnútra. Nie je nič príjemnejšie, ako si v chladnom počasí dopriať teplý pohár čaju či polievku. Dobrým začiatkom dňa sú teplé raňajky v podobe ovsenej kaše alebo lievancov či praženice. Vyhýbajte sa studeným variáciám (jogurty, citrusové šaláty). Na večere zas môžete zaradiť husté zeleninové polievky z koreňovej zeleniny. V čase nutnosti príde vhod aj mrazená zelenina, ktorú odporúčam mať stále po ruke.

Ani v zime nezabúdajte na pitný režim. Pravidlo "jem za dvoch" už dávno neplatí. Na čo ale nesmiete zabudnúť je, že za dvoch musíte piť. Ale nie hocičo. Denne by ste mali vypiť aspoň 2 litre tekutín. Polovica by mala byť v podobe čistej vody a druhá môže byť v podobe čajov. V zime prirodzene klesá potreba pitia, aby sa telo zbytočne neochladzovalo. Preto mu môžete pomôcť tým, že vodu pred vypitím trochu ohrejete. Pri výbere čajov buďte obozretné. Niektoré bylinky môžu mať nepriaznivý účinok na priebeh tehotenstva a ich konzumácia sa neodporúča. Vyberajte si výhradne čaje určené pre tehotné ženy.


Ako by mal vyzerať jedálniček tehuľky a jar? Na to sa pozrieme o pár mesiacov :)


Môj tip na superpotravinu - POHÁNKA

Určite ste už vo svojom okolí počuli mnoho informácií o úžasných superpotravinách. Zjavia sa akoby zázrakom niekde z pralesa a o popularitu medzi konzumentmi sa každý deň snaží iný typ potraviny. Týmto spôsobom však zabúdame na svoje korene a na to, že aj v našich končinách rastie množstvo "super potravín". Vyrastali na nich naše mamy, babky, prababky. Prečo by pre nás mali byť horšie?

Medzi takéto zabudnuté druhy patrí aj pohánka. Je to prirodzene bezlepková plodina a predstavuje bohatý zdroj rutínu, minerálov a vitamínov B, C a E.

Rutín sa radí medzi rastlinné flavonoidy. Ovplyvňuje priepustnosť krvných kapilár, vďaka čomu sú cievy pevnejšie a pružnejšie. Priaznivý účinok rutínu ocenia najmä tehuľky, ktoré trápia nepríjemnosti ako hemoroidy, kŕčové žily, opuchy nôh, krvácajúce ďasná, či popraskané cievky.

V kuchyni sa dá využiť rôznymi spôsobmi. Na raňajky namiesto klasických vločiek, ako závarku do polievok či ako prílohu namiesto ryže. Na trhu sú k dispozícii aj rôzne úpravy v podobe múky a vločiek. Veľkou výhodou je, že ju netreba ani variť. Stačí ju namočiť cez noc a ráno scediť. Chuť pohánky je špecifická, mierne oriešková, preto sa hodí do slaných aj sladkých pokrmov. Som si istá, že vo vašej kuchyni zaujme svoje stále miesto.



Pohánkové wafle (4 ks)

1 šálka pohánky

1 vajce

1 banán

½ lyžičky kypriaceho prášku

soľ

cukor

Pohánku namočíme cez noc. Ráno scedíme a zmixujeme spolu s banánom a vajíčkom na kašu. Pridáme kypriaci prášok a podľa chuti soľ a cukor. V prípade zrelšieho banánu väčšinou už cukor ani nechýba. Pre sviatočnejšiu chuť si môžeme cesto ozvláštniť perníkovým korením. Pečieme v stroji na wafle alebo na panvici.

Keďže v ceste nie je veľa tuku odporúčam stroj na wafle jemne pretrieť pred každou dávkou kokosovým olejom. Podávame s obľúbeným džemom, tvarohom alebo jogurtom a čerstvým ovocím.


Článok bol napísaný pre časopis Mama a ja, https://www.mamaaja.sk