Pálenie záhy počas tehotenstva

S problémom pálenia záhy, alebo odborne pyrózou, sa stretáva mnoho nastávajúcich mamičiek. Jedná sa o častý sprievodný jav, keď v tele začínajú úradovať tehotenské hormóny. Dá sa tomu však nejako zabrániť alebo tento nepríjemný pocit aspoň eliminovať? Aby sme našli odpovede na tieto otázky, musíme najskôr pochopiť podstatu problému.

V počiatkoch tehotenstva je jednou z príčin týchto nepríjemných stavov aj hormonálna zmena, ktorá nastáva v tele. Medzi hlavných protagonistov patrí hormón progesterón, ktorý má ochranný vplyv na priebeh tehotenstva. Jednou z jeho úloh je aj tlmenie motility (pohyblivosti) žalúdka, žlčníka, tenkého a hrubého čreva. V zásade je progesterón zodpovedný za to, že máte zrazu pocit akoby "spomaleného trávenia". Je to najmä preto, aby organizmus stihol zo stravy odčerpať čo najväčšie množstvo živín. Preto naozaj nie je nutné jesť v tehotenstve "za dvoch".

Ďalších faktorom okrem pomalšieho trávenia je aj to, že spomínaný hormón znižuje účinnosť zvierača medzi pažerákom a žalúdkom. Zvierač slúži ako akási pomyslená vstupná brána do žalúdka, ktorá sa uzavrie a bráni spätnému návratu potravy. Progesterón pôsobí uvoľňujúco, čím znižuje silu zovretia zvierača. Preto môžu mať tehuľky po najedení pocit, ako by im "niečo ostalo stáť v krku".

Vo vyšších štádiách tehotenstva si už telo na hormonálny kokteil väčšinou zvykne. V tomto období však pocity pálenia súvisia s rastom plodu, ktorý spôsobuje väčší vnútrobrušný tlak na žalúdok a iné orgány. Kvôli menšiemu objemu žalúdka je vhodné tomu prispôsobiť aj stravu a frekvenciu jej konzumácie. Strava by mala byť ľahko stráviteľná, čo je tiež jedno z efektívnych opatrení. Vhodné je aj pravidelné cvičenie, ktoré urýchli pohyb tráveniny črevami.

Je nutné brať do úvahy, že proces trávenia je zásadný pre zásobenie živinami ako pre vás, tak aj pre vaše bábätko. V tehotenstve je organizmus matky prirodzene nastavený na ochranu plodu. Okrem spomínaných hormonálnych regulácií funguje aj mechanická bariéra v podobe žalúdočných štiav o niečo agresívnejšie. Dôvodom je, aby sa do tela nedostali potenciálne zárodky infekcií a parazitov, ktoré by mohli ovplyvniť vývoj plodu. Nie je preto vhodné hneď siahať po rôznych prostriedkoch úľavy od pálenia, pokiaľ to nie je vyslovene akútne. Môžete si takto totiž urobiť medvediu službu a spomaliť celý proces trávenia ešte viac.

Hlavné nepriaznivé faktory vplývajúce na pocit pálenia záhy:

  • nadváha - hoci je tehotenstvo späté s nárastom váhy, nie je nutné to preháňať. Nastávajúca mamička by si mala váhu sledovať a ideálne priberať postupne.
  • alkohol, káva, fajčenie - väčšina tehuliek prirodzene obmedzí spomínané zlozvyky aspoň počas obdobia tehotenstva. Ak ste tak doteraz neurobili, mali by ste nad tým určite pouvažovať.
  • čokoláda a sladkosti všeobecne - štúdie dokazujú, že dráždičom je najmä obsiahnutý tuk. Práve on má priamy vplyv na uvoľnenie zovretia zvierača nad žalúdkom.
  • ovocné šťavy a džúsy - najmä z citrusových plodov. Problém spočíva v ich príliš nízkom pH.
  • sýtené nápoje (limonády, ale aj minerálky) - v niektorých prípadoch pomôžu uvoľniť prebytočný vzduch, ktorý sa nakumuloval v žalúdku. Oxid uhličitý, ktorý sa pridáva do týchto nápojov však celkovo pôsobí kyselinotvorne. Na našom trhu je jediná minerálka (Fatra), ktorá má zásadotvorné účinky. V prípade potreby je vhodné ju mať po ruke.
  • silne korenené pokrmy - v tehotenstve je sliznica žalúdka celkovo rozdráždená vplyvom hormónov a nevoľnosťami. Vhodné je preto staviť na jednoduchosť aj pri koreninách.
  • poloha v ľahu bezprostredne po najedení
  • telesná námaha po jedle - najmä práce v predklone

Ako si poradiť bez liekov?

- v prvom rade je vhodné si jedlo rozdeliť do viacerých menších porcií počas dňa - 5-6 porcií denne v závislosti od vášho denného režimu

- vynechajte dráždivé, korenené, solené, vyprážané a mastné jedlá - v tehotenstve je všeobecne vhodné sa zamerať skôr na odľahčenú stravu

- vyhýbajte sa konzumácii čokolády, sladkostí, sýtených nápojov (najmä sladkých), kávy, alkoholu

- význam má aj teplota jedla - príliš horúce jedlá podporujú pocit pálenia, nakoľko je sliznica pažeráka už rozdráždená. Jedlo by sa nemalo konzumovať príliš vrelé, hoci ste na to možno bola doteraz zvyknutá.

- zaraďte do stravy tzv. zásadotvorné jedlá - základom sú porcie zeleniny a ovocia, ktoré by v jedálničku tehuľky mali byť hojne zastúpené. Výhodnou formou je napríklad konzumácia v podobe smoothie. Ľahko sa vstrebáva a nezaťažuje príliš objemom. Neodporúčam sa sústrediť len na konzumáciu štiav, hoci aj vlastnoručne pripravených. V takýchto nápojoch sa stráca významný podiel vlákniny, ktorá tiež pomáha pri redukcii pocitu pálenia a navyše pôsobí priaznivo na črevnú peristaltiku a vyprázdňovanie.

Dôraz treba klásť na prevenciu

Najzásadnejším opatrením proti pyróze je dodržiavať pitný režim. Mnoho tehuliek prichádza v rannom štádiu tehotenstva o značné množstvá vody kvôli nevoľnostiam, nechutenstvu a zvýšenému močeniu. Organizmus matky však prioritne zásobuje vodou vyvíjajúci sa plod. Vďaka pomalšiemu tráveniu sa voda odčerpáva z prijímanej potravy. Trávenina sa rýchlo zahusťuje a prispieva tým k nepríjemnému pocitu pálenia a plnosti žalúdka. V prvom rade treba myslieť na prevenciu a pravidelne zásobovať organizmus prísunom nesladených tekutín, ideálne čistou vodou. Odporúčaná frekvencia je každé 2 hodiny vypiť 2,5 - 3 dcl pohár odstátej vody. Na začiatku je väčšinou náročnejšie nastaviť si pravidelný rytmus. Pomôžu vám napríklad rôzne pripomienky na stole alebo mobilné aplikácie. Dobrou pomôckou je aj zladenie pitia s frekvenciou močenia. Čo sa vylúči, musí sa totiž hneď aj doplniť.

Na rôznych portáloch nájdete množstvo ďalších odporúčaní na zaručené recepty proti páleniu záhy. V tehotenstve nie je ale každý vhodný a rovnako vám nemusí ani pasovať to, čo niekomu inému. Faktom ale ostáva, že tento jav vás bude sprevádzať tehotenstvom ako na začiatku, tak aj na konci. Ako sa hovorí, pre krásu sa trpí a pri šťastnom očakávaní to asi platí dvojnásobne. Najskôr sa skúste pozrieť na svoj jedálniček a trochu v ňom upratať. Keď už nič nebude zaberať, tak siahnite po prostriedku úľavy či už v podobe prírodnej alebo v podobe antacíd z lekárne vhodných pre tehotné.